69° 23′ N, 17° 02′ Ø GRYLLEFJORD TIRSDAG 12. MAI 2026 Nyheter SAK NR. 0009
Bygdefolket stiller opp for Skreien spiseri
Etter at Skreien spiseri ble begjært konkurs, har både privatpersoner og lokalt næringsliv mobilisert seg for å hjelpe spisestedet gjennom den tunge perioden.
Sist oppdatert:
Bygdefolket stiller opp for Skreien spiseri.
Etter at Skreien spiseri ble begjært konkurs, har både privatpersoner og lokalt næringsliv mobilisert seg for å hjelpe spisestedet gjennom den tunge perioden.
Det lille spisestedet i Gryllefjord står nå overfor en alvorlig prøvelse. Etter at konkursbegjæringen ble kjent, har noe påfallende skjedd: bygdefolket har tatt saken i egne hender.
Både privatpersoner og lokale bedrifter har meldt seg for å bistå. Initiativene tegner et bilde av et samfunn som ikke lar sine egne falle til jorden når det blir vanskelig. For Skreien spiseri handler det ikke bare om å overleve økonomisk, men også om å bevare et sosialt ankerpunkt i Gryllefjord.
Initiativtakerne uttrykker det enkelt: det handler om å trå til når det trengs. Det blir kjøpt gavekort på bespisning og støtteerklæringene er mange:
I en post på facebook sier Vidar Øynes:
Konkursvarsel
Som de fleste av dere har fått med dere så er vi i forhandlinger med Skatteetaten om et konkursvarsel mot oss. Jeg ønsker å gi en forklaring. Varselet gjelder driftsselskapet Skreien spiseri as i Gryllefjord og gjelder ikke lokalet. Det meste gjelder en mva regning med forfall i oktober 2025, men det hele har en sammenheng helt tilbake til 2022. Etter coronaårene var økonomien dårlig. Vi hadde ikke midler til lønn på vinteren i 2022, 2023 og 2024. I stedet for å stenge restauranten tok Bengt og jeg bare ut litt forskudd hver måned for å dekke private utgifter. Da vi byttet regnskapsfører i 2025 fikk vi beskjed at dette måtte innberettes da det kunne se ut som vi hadde lånt pengene fra Skreien. Dette ble gjort, men det ga Skreien en merutgift på skatt og arbeidsgiveravgift på omtrent 550 tusen.
Derfor kom vi bakpå mot slutten av 2025.
I etterpåklokskapens navn ser vi at vi burde ha stengt restauranten i vinterhalvåret disse årene, men bygda vår hadde ikke vært den samme uten. Vi har tro på at forhandlingene med Skatteetaten fører frem for de er lydhøre og forstår. Hva fremtiden vil bringe er det ingen som vet, men vi planlegger for 10 nye år med kafe og restaurant. Markedet kan være vanskelig utenom ferge sesongen og konkurranse er sunt, men konkurransen bør være på like vilkår.
Jeg håper vi sees.
Vennlig hilsen Vidar
Støtterklæringene er mange
Innlegget har nå 240 reaksjoner og over 60 kommentarer. Det er tydelige at spisestedet er høyt ønsket av bygda!
Skreien spiseri har i lang tid vært et møtested for folk i bygda. Om det skal forbli åpent, avhenger nå av hvordan saken utspiller seg med skatteetaten og videre drift.
Kommentarer
Real-name policy · Vær Varsom-plakaten
Vi krever fullt navn — fornavn og etternavn. Ufine kommentarer slettes uten varsel.
Bli abonnent for å delta i debatten
Kommentarfeltet er for abonnenter. Logg inn eller tegn abonnement for å skrive.
Sett fullt navn først
Vi krever fornavn og etternavn for å bevare ordentlig debattkultur.